بهمنی: بانک مرکزی به تنهایی توان مهار تورم را ندارد-راهبرد معاصر

بهمنی: بانک مرکزی به تنهایی توان مهار تورم را ندارد

محمود بهمنی رئیس کل پیشین بانک مرکزی، گفت: هرچند مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم است، اما اینگونه نباشد که مثلا وزیر اقتصاد بگوید مهار تورم به ما مربوط نیست.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 10
کد خبر: ۲۵۶۹۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، محمود بهمنی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه ناترازی بانک‌ها از مجلس و خود دولت شروع می‌شود، گفت: دولت‌ها بودجه را متورم می‌بیند و محقق نمی‌شود، اما فقط هزینه‌ها محقق می‌شود. در نتیجه  با گذشت پنج ماه، تنها کسری بودجه است که مشخص می‌شود.

 

وی افزود: خود مجلس هم هزینه‌ها را اضافه می‌کند. در نتیجه این می شود که دولت در پایان سال مجبور است مثلا در سال 1402 ،  271 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که غیرمستقیم به معنای چاپ پول است. در واقع بدهی‌ها باعث کسری بودجه و تورم می‌شود که دولت هم می خواهد این کسری را به هر طریقی جبران کند.

 

بهمنی با بیان اینکه باید با سیستم بانکی دنیا کار کنیم، ادامه داد: در سال‌های اخیر عدم هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی و ارزی وجود داشته که در نتیجه 30 درصد اوراق خزانه را منتشر کردیم، اما برای موضوعات دیگر فکری نکرده ایم. 80 هزار میلیارد اوراق فروختیم و سپرده‌ها خارج شد که بانک نمی‌توانست بدهی‌ها را بپردازد و ناترازی ایجاد شد. بورسی‌ها هم به سمت خرید اوراق آمدند و در ادامه، بورس شروع به ریزش کرد بطوریکه امروز آمار این عدم هماهنگی را می‌بینیم.

 

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: هرچند مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم است، اما اینگونه نباید باشد که مثلا وزیر اقتصاد بگوید تورم به ما مربوط نیست. مطمئنا اگر انتظار داشته باشیم فقط بانک مرکزی به تنهایی نرخ تورم را کاهش دهد، نمی‌تواند موفق ظاهر شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: یکی از تعاریف قرآنی، عدل است، باید تصمیم بگیریم افرادی که در راس امور قرار می‌گیرند، از آن کار مطلع باشند. اگر دولت و مجلس بودجه را به درستی تنظیم کنند، کمتر شاهد این چالش‌ها و تورم خواهیم بود.

 

صبح امروز و افتتاحیه سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد گفت:  باید سیاست‌های اقتصادی پولی و مالی در هماهنگی باشند؛ بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است (اخیراً آقای مصباح گفتند؛ "ببینیم آقای همتی با تورم چه‌کار می‌کند."؛ (کنترل) تورم وظیفه بانک مرکزی است نه من) ولی به بانک مرکزی کمک می‌کنیم./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار